شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

هلدينگ مخابرات در بورس پرتقالي مي‌شود

اورنج - مخابرات

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰


مذاکره اپراتورهاي معتبر خارجي با شرکت ارتباطات سيار و وزارت ارتباطات مبني بر مشارکت در اين پروژه، وارد دور تازه‌اي شده که حکايت از پتانسيل بکر بازار ارتباطات ايران دارد.

وايمکس نيوز - نيمه نخست سال گذشته محمود واعظي در حاشيه ديدار با وزير تجارت خارجي فرانسه در تهران صراحتا اعلام کرد اپراتور اورنج فرانسه که در 28 کشور حضور دارد در حال مذاکره با يکي از اپراتورهاي موبايل ايران است تا بخشي از سهام اين اپراتور را خريداري کند.

وزير ارتباطات ايران با بيان اينکه اورنج به دنبال همکاري بيشتر با اپراتورهاي موبايل کشورمان و توليد کارت هوشمند و سيم‌کارت است، ابراز کرد: اين اپراتور در حال مذاکره با يکي از اپراتورهاي کشور است تا بخشي از سهام اين اپراتور را خريداري کند. همچنين کمپاني اورنج براي حضور در اپراتور مجازي موبايل ايران نيز تمايل دارد.

در آن زمان که وضعيت لغو تحريم‌ها و تکليف برجام مشخص نبود، حساسيت‌ها ايجاب مي‌کرد حرفي از اپراتور مورد نظر کمپاني فرانسوي زده نشود تا اينکه به فرجام رسيدن برجام، رفته رفته شرکت ايراني مورد علاقه فرانسوي‌ها را نمايان کرد و بدون اينکه مقام رسمي صحبتي در اين باره داشته باشد، اغلب نخبگان دريافتند که اورنج به دنبال مشارکت با شرکت ارتباطات سيار ايران است.

رفته رفته با شفاف شدن زواياي طرح مشارکت ارائه شده از سوي کمپاني فرانسوي، اين شائبه ايجاد شد که با وجود واگذاري بخشي از سهام همراه اول در بورس، چطور مي‌شود که شرکتي خارجي تقاضاي خريد سهام آن را داشته باشد؛ وحيد صدوقي در جايگاه مدير عامل همراه اول بدون اينکه تمايل اورنج و مذاکرات پشت پده را تأييد کند، صررفا در ارتباط با اين شائبه گفت که ورود اپراتورهاي خارجي به بازار ارتباطات ايران در قالب خريد سهام، نيازمند رعايت مقررات خاصي است و در زمان مقرر بايد درباره آن صحبت کرد.

وي عنوان کرد: همراه اول منعي براي واگذاري سهام در بورس ندارد. شرکت ارتباطات سيار به دليل اينکه يک شرکت بورسي است فروش سهام آن مي‌تواند از طريق بورس انجام شود.

البته صدوقي پيش از ارائه اين اظهارات در نشست با خبرنگاران، اشاره‌اي به تمايل کمپاني‌هاي خارجي براي ورود به صنعت ارتباطات ايران داشت و اذعان کرد: علاقه‌مندي‌هاي بسياري در اين زمينه وجود دارد و در همين راستا توافقاتي با دو اپراتور اروپايي داشته‌ايم که ترجيح مي‌دهيم با توجه به حساس بودن شرايط نامي از آنها نبريم.

مدير عامل شرکت ارتباطات سيار ايران اذعان کرد: آنها به ‌صورت جدي دنبال خريد سهام همراه اول به‌ عنوان يک شرکت سودده هستند زيرا طي 10 سال گذشته، وضعيت اين صنعت دستخوش تحولاتي شده و درآمد اپراتورهاي دنيا به ‌شدت کاهش يافته است در حاليکه ما همچنان وضعيتي رو به رشد دارد.

طولي نکشيد که وزير ارتباطات ايران در بهمن ماه گذشته جهت گسترش همکاري‌هاي دو جانبه با کشورهاي پيشرفته جهان به همراه بيش از 15 نماينده متشکل از شرکت‌هاي حاضر و فعال در بخش خصوصي فاوا، راهي فرانسه شد و در کنار بازديد از شرکت‌هاي مطرحي چون ايرباس و تلکام به ديدار اورنج هم رفت.

اورنج شرکت مخابراتي فرانسوي و چندمليتي است که معروف‌ترين نام تجاري شرکت "فرانس تلکوم" به‌ حساب مي‌آيد. اين شرکت در سطح بين‌المللي، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اينترنت، اينترنت تلفن همراه و همچنين خدمات تلويزيون اينترنتي را ارائه مي‌کند و داراي بيش از 226 ميليون مشترک در سراسر جهان است.

اورنج در سال 2000 ميلادي توسط شرکت فرانس تلکوم خريداري شد و در حال حاضر همچنان به عنوان يک شرکت تابعه آن اما با مديريتي مستقل فعاليت مي‌کند.

"فرانس تلکوم" هم بزرگترين شرکت مخابراتي فرانسه و هفتاد و يکمين شرکت بزرگ دنياست؛ حدود 221 ميليون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزي آن در پاريس مستقر است.

بعد از اين سفر بود که واعظي در حاشيه افتتاح مرکز توانمندسازي و تسهيل‌گري کسب‌وکارهاي نوپاي فاوا توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران، صراحتا همراه اول را به عنوان مرکز توجه فرانسوي‌ها مطرح کرد و درباره ورود اپراتور اورنج و سرمايه‌گذاري در پروژه MCI گفت: اين دو اپراتور در حال مذاکره هستند و حين سفر به فرانسه، رئيس اين اپراتور با من ديدار و گفت‌وگويي داشت که وضعيت مذاکرات اين دو اپراتور در آينده مشخص خواهد شد.

اين اظهارات آب پاکي روي دست شايعه‌سازاني بود که هرگونه تمايل از سوي فرانسوي‌ها براي مشارکت در پروژه همراه اول را بلوفي بيش نمي‌دانستند يا عنوان مي‌کردند که بازي سياسي مربوط به دوران پساتحريم است.

با اين حال طبق اظهارات مدير عامل شرکت‌ ارتباطات سيار، تمايل براي مشارکت در اين پروژه تنها مربوط به اورنج نمي‌شود و اپراتورهاي ديگر اروپايي نيز علاقه‌مند به مشارکت و خريد سهام آن هستند.

سيد مصطفي سيد هاشمي نيز ضمن تأييد تمامي اظهارات رسمي مسئولان ارتباطي کشور، عنوان کرد که اورنج نه تنها به همراه اول بلکه به هلدينگ مخابراتي ايران علاقه‌مند است زيرا تقاضايي را براي خريد سهام اين هلدينگ داشته که در روند بررسي آن هستيم.

رئيس هيات مديره مخابرات ايران ابراز کرد: علاوه بر اين تقاضا جهت مشارکت در مخابرات ايران، ملاقات‌هايي هم با مديران وزارت ارتباطات داشته‌اند که البته پاسخ آنها موکول به بررسي‌هاي بيشتر شده است.

وي تصريح کرد: يکي دو شرکت ديگر هم به جز اورنج فرانسه، تقاضاي همکاري و مشارکت با ما را داشته‌اند اما اهميت حوزه ارتباطات و تأثيري که بر منافع و مصالح کشور دارد، اهليت‌هايي را مي‌طلبد که بايد با حساسيت و ظرافت پيگيري و بررسي شود.

بنابراين بزرگترين هلدينگ ارتباطي ايران با در دست داشتن دو رشته ثابت و سيار، يکي از وسوسه‌برانگيزترين کمپاني‌ها جهت ورود و مشارکت برندهاي معتبر خارجي در دوران پساتحريم به حساب مي‌آيد که با توجه به استدلال‌هاي ارائه شده از سوي مسئولان اين حوزه بايد منتظر بود تا بعد از بررسي شرايط هر کدام از متقاضيان خارجي، تصميم نهايي در اين باره گرفته شود.

با فرض تداوم شرايط مورد توافق برجام و به سرانجام رسيدن بررسي‌هاي مربوط به اهليت متقاضيان خارجي از سوي سهامداران عمده مخابرات ايران، شايد تالار بورس بار ديگر شاهد معامله‌اي همسنگ واگذاري مخابرات ايران در سال 88 باشد.

 

گزارش از : مجيد هدايتي نسب

منبع : تسنيم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو